IOSاخبار تکنولوژیسیستم عاملمایکروسافتمیم تک 13نرم افزارنرم افزار کامپیوترنرم افزار موبایلویندوز

استراتژی های فناوری و رقابت استاندارد : مقایسه اپل و مایکروسافت

استراتژی های فناوری و رقابت استاندارد : مقایسه اپل و مایکروسافت

در صنعت کامپیوتر تغییرات تکنولوژی بر اساس تئوری چرخه زندگی نوآوری نشان دهنده یک سری از منحنی S ( نموداری برای نمایش میزان تجمعی مقادیر متغیر یا عاملی ) است. بهبود تکنولوژی به دنبال S-curve می باشد تا منعکس کننده پیشرفت تکنولوژی از سیستم عامل ، مینی کامپیوتر ، PC ، خدمات مشتری ، پهنای باند ، تکنولوژی وب / WAP موبایل باشد. با توجه به محیط رقابتی روند نوآوری / انتشار در صنعت، مدل چرخه زندگی نوآوری را برای توصیف روند نوآوری و درجه تغییرات تکنولوژی توسعه دادند. مسابقه برای دستیابی به مزیت رقابتی اغلب شامل توانایی ایجاد استانداردهای جدید برای تعامل محصولات و خدمات می شود. موارد برجسته کلاسیک نبرد استاندارد عبارتند از Sony Betamax و Matsushita VHS استانداردهای تجاری Videocassette Recorder یا VCR ، رقابت استاندارد بین بازیکنان قدرتمند Visa Platform Open، MasterCard / Mondex Multos، Proton World Proton ، Microsoft Windows for Smart Cards در صنعت کارت هوشمند و رقابت استاندارد اخیر بین HD-DVD و Blu Ray در شرکت دیجیتال پخش دیجیتال (دی وی دی) کسب و کار است. این مطالعه تلاش می کند تا در مورد استفاده از استراتژی های فناوری و رقابت برای ایجاد استانداردهای تکنولوژی در شرکت های برجسته نوآورانه اپل و مایکروسافت ، درک شود. مطالعه موردی تطبیقی با استفاده از چارچوب روش شناسی جدید پلتفرم برای کمک به منطقه مدیریت نوآوری تجزیه و تحلیل می شود. 

 نوآوری و فرایند نوآوری  :

نوآوری فرایند تبدیل مرز تکنولوژی به نوآوری فرآیند تجاری در یک بازار رقابتی است. فرایند نوآوری به طور مشخص یک الگوی S را نشان می دهد. مراحل در امتداد منحنی S مشخص شده توسط تلاش نوآوران برای انطباق توسعه تکنولوژی (اختراع) برای تبدیل به یک نوآوری (محصول تجاری) است. فرآیند نوآوری می تواند توسط نیروهای فشار و تقاضای فناوری یا تعامل آنها به عنوان عوامل نوآوری توصیف شود. تکنولوژی فشار روند نوآوری را به عنوان ساده و خطی و متوالی با تاکید بر تحقیق و توسعه مشاهده می کند. تقاضا موجب می شود که روند نوآوری به عنوان ساده، خطی و متوالی با تاکید بر بازار باشد.

با توجه به محیط رقابتی روند نوآوری / انتشار در صنعت مدل چرخه زندگی نوآوری را برای توصیف روند نوآوری و درجه تغییرات تکنولوژیکی توسعه دادند. تجزیه و تحلیل روند نوآوری در این مقاله بر اساس مفهوم چرخه عمر نوآوری است، زیرا مدل مبنایی برای درک فرآیند تجاری سازی است. استدلال می شود که صنعت نقش مهمی در روند نوآوری دارد، زیرا نوآوری ها همراه با بازار برای آنها توسعه می یابد. زمانی که یک نوآوری جدید حدود 5 درصد نفوذ بازار بالقوه را به بازار عرضه می کند، پایه ای مناسب برای پیش بینی سرعت و نفوذ نهایی قابل دستیابی فراهم می کند.

 پنج نیروی پورتر :

پنج نیروی پورتر یک مدل است که شناسایی و تجزیه و تحلیل پنج نیروهای رقابتی که هر صنعت را شکل می دهند و به تعیین نقاط ضعف و قوت های صنعت کمک می کند. اغلب برای شناسایی یک ساختار صنعت برای تعیین استراتژی شرکت، مدل پورتر را می توان به هر بخش از اقتصاد برای جستجوی سودآوری و جذابیت اعمال کرد.

پورتر، رویکرد نیروهای پنجگانه برای تحلیل موقعیت استراتژیک شرکت، پیشگام بود.

پنج نیرو از مدل موقعیت رقابتی عبارتند از : روابط با تامین کنندگان ؛ قدرت چانه زنی خریداران ؛ تهدید کنندگان تازه وارد ؛ تهدیدات محصولات یا خدمات جایگزین و رقابت در میان شرکت های موجود می باشد .

او استدلال می کند که استراتژی شرکت تحت تأثیر این نیروها قرار می گیرد و شرکت را برای یافتن موقعیت در صنعت برای دفاع از خود در برابر نیروها و یا نفوذ به نفع آنها  پیشنهاد می کند.

استانداردهای فناوری و پلتفرم :

در مسیر انتشار نوآوری، استانداردها می توانند محیط رقابت را تحت تاثیر قرار دهند. توانایی ایجاد استانداردها می تواند یک پلتفرم تکنولوژی را فراهم کند که نوآوری را قادر می سازد از سطح شرکت به سمت یک کشور یا حتی سطح جهانی پیشرفت کند. سطح تجاری سازی نوآوری نشان دهنده دو الگوی توسعه است:

(الف) الگوی توسعه با استاندارد سازی یکنواخت:


انتشار نیاز به استاندارد سازی در میان چند نفره مانند در مورد کارت های اعتباری ، کارت های debit ، تلفن همراه و تبادل اطلاعات الکترونیکی (EDI) می باشد. بسیاری از بازیکنان در تعامل با سایر کاربران سیستم در زمان واقعی برای معامله با ارزشی کم ارزش، استاندارد سازی را اعمال می کنند.

(ب) الگوی توسعه بدون استاندارد یکنواختی :


انتشار ، مستلزم پذیرش رسمی استانداردها در میان چند نفره نیست، همانطور که در مورد استاندارد مایکروسافت سیستم عامل ویندوز در بازار کامپیوتر است.

در نبرد استاندارد، برنده لزوما پایین ترین قیمت را ارائه نمی دهد و یا بهترین تکنولوژی را ارائه نمی دهد. با توجه به مدیریت استراتژیک نوآوری، اگر یک نوآور میتواند فناوری خود را به عنوان یک استاندارد صنعتی بسازد، رقابت موثر میتواند افزایش یابد. توانایی ایجاد استاندارد بیشتر از نوآوری از توانایی خود در قابلیت همکاری استفاده می کند، برای مثال استاندارد GSM در تلفن همراه ، سیستم ویدئویی خانگی ( VHS ) و استاندارد Betamax در ضبط ویدئو کاست.

انتخاب نوآور برای انجام استراتژی خاص ممکن است پیامدهای ایجاد پلتفرم داشته باشد. پورتر (1980) استدلال می کند که استفاده از پلت فرم تکنولوژی به عنوان یک منبع برای دستیابی به یک مزیت رقابتی است.

کیم و کوچت (1996) پلتفرم تکنولوژی را به عنوان متشکل از بسته نرم افزاری از تکنولوژی هایی که احتمال ورود به بازارهای جدید را افزایش می دهند تعریف می کنند. آنها شواهد تجربی در صنایع نیمه هادی را در زمینه پذیرش وسیع پلتفرم فناوری مبتنی بر حافظه در زمینه های متنوع ارائه می دهند. مفهوم پلتفرم همچنین شامل مجموعه از زیر سیستم هایی است که به عنوان یک ساختار برای تولید جریان محصولات مشتق شده به کار برده می شود که طبق نظر مایر و سلینجر (1998)، آرتس، گوزنارت، هامر و وورتمن (2004)، Economides و Katsamakas (2006) از دیدگاه نرم افزار (به عنوان مثال VISIO، مدیریت Open Viewnetwork Hewlett-Packard، Netscape Navigator، مایکروسافت اینترنت اکسپلور ، لینوکس ، ویندوز) سیستم عاملهای تکنولوژی را ارائه می دهد که امکان توسعه افزونه های بیشتری را فراهم می کند که از یک پایگاه کاربر سازگار استفاده می کنند. دید کلی تر از اصطلاح “پلتفرم” در راستای ادغام شبکه های کسب و کار است که توانایی درون سازمان را در بر می گیرد و سیستم عامل ها را به عنوان ترتیبات یا ترکیبی از ساختارهای سازمانی و استراتژی هایی که برای ایجاد شرایط محیطی ایجاد می شوند، تعریف می کند.

روش تجزیه و تحلیل فرآیند ایجاد پلتفرم :

در این مطالعه، اصطلاح پلتفرم برای توصیف خوشه ای از قابلیت ها یا صلاحیت هایی که قادر به ایجاد مزیت رقابتی برای یک شرکت از نظر نوآوری های بعدی است استفاده می شود. بستر های نرم افزاری شامل توانایی برای فراتر رفتن در فرآیند نوآوری خود، با ایجاد یک تداوم نوآوری های موفقیت آمیز است. متغیرهای پلتفرم تکنولوژی مربوط به مکانیزم تکنولوژی است که بر توسعه نوآوری های مداوم تأثیر می گذارد. روش جدید روش شناسی تجزیه و تحلیل پلت فرم اجازه می دهد تا درک روش از راه نوآورانه ایجاد یک قابلیت تکنولوژیکی برای به دست آوردن مزیت رقابتی ایجاد کند.

 درک روند تغییرات تکنولوژی در صنایع مختلف :

این بخش مدل چرخه نوآوری را به عنوان روشی برای تحلیل روند تغییرات تکنولوژی در بخش های مختلف صنعتی تصویب می کند. تجزیه و تحلیل تطبیقی در بخش های مختلف صنعت، پایه ای برای درک بهتر روند تغییرات تکنولوژی در موارد نوآوری اپل و مایکروسافت است. روند تغییرات تکنولوژی در صنعت ضبط ویدئو نشان دهنده یک سری از منحنی S است. دوره چرخه زندگی نوآوری شامل جایگزین های فن آوری برای گسترش چرخه حیات فناوری است. پاکت S-curves ها نشان دهنده پیشرفت نوآوری در قالب بهبود سیستم ویدیویی در طول زمان است. به عبارت دیگر، منحنی های S-پیوسته نشان دهنده روند تغییرات تکنولوژیکی از تکنولوژی ضبط مغناطیسی به تکنولوژی دیسک لیزر ، تکنولوژی دیسک فشرده و تکنولوژی دیجیتال (DVD) / DVD با کیفیت بالا (HD-DVD) و تکنولوژی Blu Ray است.

در صنعت کامپیوتر تغییرات تکنولوژی بر اساس تئوری چرخه زندگی نوآوری نشان دهنده یک سری از منحنی S است. بهبود تکنولوژیکی به دنبال S-curve می باشد تا منعکس کننده پیشرفت تکنولوژی از سیستم عامل، مینی کامپیوتر، PC، خدمات مشتری، پهنای باند، تکنولوژی وب / WAP موبایل باشد. در صنعت تلفن همراه ، روند نوآوری، بر اساس تئوری چرخه زندگی نوآوری، نشان دهنده نسل سیستم تلفن همراه از 1G به 4G است. دنباله ای از منحنی S نشان دهنده نسخه های خدمات تلفن همراه با بهبود فرکانس محدود است. با توجه به پیشرفت تکنولوژیکی این صنایع، دیده می شود که منحنی های S-coiling، نسل جدید یا بهبود یافته فناوری (برای نوآوری محصول / فرآیند) را نشان می دهد. با پیشرفت صنعت و تکنولوژی، منحنی S جدید نشان دهنده ویژگی های نوزاد است، تغییر چشم انداز رقابتی در مورد رقبا و شرکت کنندگان در صنعت می باشد. روند تغییرات تکنولوژیکی در صنایع مختلف می تواند مبنایی برای تحلیل موردی اپل و مایکروسافت در بخش بعدی باشد.

مطالعه موردی استراتژی های فناوری اپل و مایکروسافت :

مطالعات موردی اپل و مایکروسافت در این بخش نشان خواهد داد که چگونه اپل و مایکروسافت راهکارهایی را برای مدیریت نوآوری در مقابله با شرایط رقابتی در حال تغییر به کار می برند. در سالهای نخستین رقابت، اپل در راه اندازی Macintosh خود، استراتژی عدم صدور مجوز Mac OS را به تامین کنندگان تجهیزات سخت افزاری اصلی (OEM) ادامه داد.

اپل فکر میکرد تکنولوژی مکینتاش برترین استاندارد صنعت خواهد شد. با این وجود اپل به این نکته توجه نکرد که  نزدیکترین رقیبش مایکروسافت آماده بود که به محض معرفی mac os ، ویندوز جدید خود را که دارای مشخصات مشابهی با  mac os  بود، معرفی کند . این ویندوز رابط گرافیکی کاربر را که نقطه قوت و عامل سوددهی اپل بود، کاهش داد. ( Mac Macintosh اپل در سال 1984 و ویندوز مایکروسافت در سال 1985 راه اندازی شدند ). استراتژی عدم صدور مجوز همچنین نشان داد که اپل چشم انداز اهمیت سرعت در استفاده از دیگر توانایی های توزیع سازندگان کامپیوتر را برای به دست آوردن نوآوری به بازار ارائه داد. نتیجه این کار ، سیستم عامل Mac به سرعت به عنوان مایکروسافت ویندوز ناپدید شد. استراتژی عدم صدور مجوز، رشد در پایگاه نصب شده دستگاه های اپل را محدود کرد، توانایی اپل برای رقابت را کاهش داد و پتانسیل ایجاد یک پلت فرم تجاری را محدود کرد.

مایکروسافت از یک استراتژی بسته بندی محصول برای استفاده از برنامه های کاربردی تحت سیستم عامل خود در قرارداد نصب شده استفاده کرد که بیشتر ارزش مایکروسافت ویندوز را به کاربران کامپیوتر افزایش داد، تقاضا برای محصولات خود را افزایش داد و دامنه رقبا را کاهش داد. قدرت توزیع تولید کنندگان PC جهانی و ارزش برنامه های کاربردی در حال اجرا بر روی مایکروسافت ویندوز را فعال کرده و برای پذیرش گسترده و تبدیل شدن به یک استاندارد واقعی فعالیت کرد. ایجاد استاندارد مایکروسافت ویندوز از خود تقویت می کند. با توجه به این مکانیزم، پیگیری مایکروسافت برای استراتژی صدور مجوز کم قیمت به تولیدکنندگان کامپیوتر ، به افزایش پایگاه نصب شده رایانه های شخصی که سیستم عامل ویندوز مایکروسافت را اجرا می کنند، منجر شد.

از آنجایی که سیستم عامل مایکروسافت ویندوز و ریزپردازنده اینتل عمدتا در رایانه های شخصی مورد استفاده قرار گرفت، این رایانه های شخصی را بر اساس ویندوز مایکروسافت و یک ریز پردازنده های اینتل به عنوان دستگاه های Wintel تعریف کرد. یک پایگاه بزرگ نصب شده از دستگاه های Wintel منجر به دسترسی بیشتر به برنامه های کاربردی نرم افزاری می شود، زیرا توسعه دهندگان نرم افزار در برنامه نوشتن برنامه های کاربردی برای بازار بزرگتر – کاربران از دستگاه های Wintel قرار می گیرند. از آنجاییکه برنامه های کاربردی بیشتری برای دستگاه های Wintel وجود داشت، مصرف کنندگان به طور فزاینده ای روی دستگاه های Wintel قرار داده و آنها را در تعداد بیشتری خریداری کردند. به نوبه خود، این باعث افزایش پایه نصب شده دستگاه های Wintel می شود.اثرات جانبی شبکه، نشان داده شده توسط این مکانیزم، مایکروسافت ویندوز را تبدیل به سیستمعامل واقعی استاندارد در صنعت کامپیوتر کرد.

در مورد اپل، تلاش برای رقابت برای ایجاد پلتفرم بالقوه زمانی آغاز شد که اپل Apple Lisa را راه اندازی کرد. با متصل کردن سیستم عامل به سخت افزار خود، اپل انتظار داشت که قیمت بالایی داشته باشد و سیستم عامل های اختصاصی را ایجاد کند. با این حال، قیمت اپل توسط مشتریان به عنوان بیش از حد گران ( Apple Lisa با قیمت 10،000 دلار در مقایسه با PC شخصی 2000 دلار ) در نظر گرفته شد. علاوه بر این، همانطور که Apple Lisa به عنوان یک سیستم بسته اجرا می کرد، این شرکت ها را از نوشتن برنامه های کاربردی منصرف کرد. به این ترتیب، دستگاه های اپل برای مشتریان ارزشمند نیستند. نتیجه این بود که اپل موفق به ایجاد یک پلتفرم تجاری نشد، حتی اگر اپل یک پیشرو در بازار PC ویندوز بود و ممکن است تکنولوژی های خود را به عنوان استاندارد ایجاد کند. اپل در راه اندازی مکینتاش خود، استراتژی عدم صدور مجوز MacOS برای تامین کنندگان سخت افزاری را ادامه داد. به عبارت دیگر، اپل فکر کرد تکنولوژی برتر مکینتاش آن را استاندارد صنعت می کند، که اجازه می دهد اپل به دست آوردن منافع اختصاصی خود بپردازد.

در بازار سیستم عامل، مایکروسافت با موفقیت یک پلتفرم تکنولوژی را راه اندازی کرد که به آن اجازه می دهد تا محصولات نرم افزاری دیگر مرتبط با سیستم عامل عامل را برای دستگاه های هوشمند، رایانه های شخصی و سرورها، ابزارهای توسعه نرم افزار و اینترنت و نرم افزار و تکنولوژی های اینترانت راه اندازی کند. استراتژی کسب و کار برای خرید شرکت های نرم افزاری ( دستیابی به طراحان نرم افزاری برای کار بر روی صنایع خاص ویندوز ) اجازه می دهد تا مایکروسافت رقابت در تجارت سیستم عامل را حفظ کند. توانایی ایجاد سیستم عامل ویندوز به عنوان استانداردهای صنعت، مایکروسافت را قادر به کنترل کانال های تحویل، مالکیت مشتریان و مزایای مداوم در بازار سیستم عامل می کند.

در مورد اپل، شرکت اپل، که رهبر بازار در دهه 1970 بود اما سهم بازار خود را به IBM و مایکروسافت در دهه 1980 از دست داد، اکنون رقابت خود را به دست آورده است. پلتفرم تکنولوژی قوی اپل آن را قادر می سازد تا با موفقیت ابتکارات بعدی PC، iPod، iPhone، iPad را راه اندازی کند. موفقیت آیفون اپل بر اساس ساختار اینترنتی تلفن همراه (پیش بینی اینترنت موبایل) بود. اپل، از طریق استراتژی انحصاری خود، با موفقیت پلتفرم تکنولوژی و قدرت برندی را ایجاد کرد. در رقابت بازار فعلی در بازار E ink، اپل تلاش می کند تا تکنولوژی خود (تبلت iOS) را به عنوان استاندارد صنعتی بنا نهد. انباشت و تعامل اپل با استانداردهای فن آوری، قابلیت های تکنولوژی و بیرونی های شبکه، توان بالقوه خود را در راه اندازی نوآوری های با کارایی بالا افزایش می دهد.

تجزیه و تحلیل مورد مطالعه نشان داده است که توانایی ایجاد یک استاندارد صنعت، یک نوآور را برای ایجاد مزیت رقابتی ایجاد می کند. به عبارت دیگر، توانایی ایجاد یک استاندارد صنعت، یک بستر برای نوآورانه برای پیشرفت در فرایند نوآوری، با ایجاد یک پیوستگی نوآوری های تجاری موفق است. در رقابت فعلی، اینترنت و تلفن همراه را می توان به عنوان پلتفرم فناوری مشاهده کرد. سیستم عامل تلفن همراه توانایی پردازش رایانه های شخصی را فراهم می کند که طیف وسیعی از برنامه های کاربردی را با سطح بالایی از اطلاعات برای کاربران فراهم می کند.

به عنوان مثال، اپل iOS ، که از Mac OS X مشتق شده است، یک پلتفرم تکنولوژی برای راه اندازی نوآوری های پی در پی از آی پاد و آی فون است. مایکروسافت ویندوز موبایل یک پلتفرم برای راه اندازی نسخه های پی در پی از رایانه های جیبی و گوشی های هوشمند فراهم می کند. استانداردهای اپل با کیفیت و همچنین فروشگاه برنامه بزرگ آن، این امکان را برای نوآوری های تلفن همراه ایجاد می کند. استانداردهای مایکروسافت ویندوز موبایل با ویژگی های یکپارچه سازی مجموعه دفتر، چشم انداز، اینترنت کاوش و ویندوز مدیا پلیر ارائه یک پلتفرم تکنولوژی موثر برای راه اندازی برنامه های مختلف تلفن همراه است.

تجزیه و تحلیل موارد نوآورانه مقایسه ای از اپل و مایکروسافت ، برخی از اندیشه های مدیریت استراتژیک نوآوری را بیان می کند. مسائل مربوط به استانداردهای تکنولوژی و پلتفرم مهم است تا سیستم عامل را قادر به اجرا در هر دستگاه، پردازش برنامه های مشابه و همچنین دستیابی به سازگاری محتوا فنی و داده شود. همچنین به تسریع در آوردن داده ها می پردازیم با توجه به این که رقابت در آینده شامل رقابت برای تحقیقات بیشتری در زمینه استراتژی فناوری، به ویژه راهبردهای ایجاد استانداردهای صنعتی و پلتفرم، از نظر توسعه بازار مفید خواهد بود. بازیکنان بازار تلفن همراه ممکن است از این تحلیل تجربی برای تعیین رویکرد راهبردی برای برنامه خود برای رقابت در بازار بازار تلفن همراه استفاده کنند تا بتوانند سطح انتشار نوآوری را در شرایط بازار تغییر دهند.

در این مقاله به بررسی استراتژی های فناوری و رقابت استاندارد و مقایسه نوآوری های اپل و مایکروسافت پرداختیم .

اگر از طرفداران این دو غول تکنولوژی یعنی اپل و مایکروسافت هستید نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

ارسال پاسخ