اخبار تکنولوژیمیم تک 12

واقعیت افزوده یا AR چیست و چه تفاوتی با واقعیت مجازی دارد ؟

واقعیت افزوده چیست و چه تفاوتی با واقعیت مجازی دارد ؟

معرفی واقعیت افزوده :

واقعیت افزوده محتوایی است که با ابزارهایی مانند دوربین، موبایل، تبلت، وب کم و عینک و … روی دید کاربر قرار می گیرد و اطلاعات و اشیاء جدیدی را به محیط واقعی اضافه میکند. تصور کنید از طریق گوشی موبایل هوشمندتان در حال نظاره یک مجله یا کاتالوگ یک محصول خاص هستید که ناگهان تصویر متحرک می شود، اطلاعات مربوط به آن ظاهر می شود و یا به صورت انیمیشن حرکت می کند و از همه مهم تر اینکه شما می توانید با آن ارتباط برقرار کنید. بله تمام این ها قابلیت های فناوری جدید واقعیت افزوده ( Augmented Reality ) است.

در واقعیت افزوده بخشی از اطلاعات در دنیای واقعی وجود دارد و بخشی دیگر توسط نرم افزارهای کامپیوتری ساخته می شود. فناوری واقعیت افزوده برای اولین بار در سال 1990 توسط توماس کارل که یکی از کارکنان شرک بوئینگ بود ابداع شد. این فناوری در حال حاضر به صورت نرم افزارهایی در گوشی های هوشمند تبلت ها و عینک های هوشمند وجود دارد.

این فناوری نوین کاربردهای بسیاری در صنعت معماری، پزشکی، توریسم، کسب و کار و … دارد. برای مثال پزشکان برای درمان بیماران با استفاده از این فناوری تمام اطلاعات مربوط به بیمار را مشاهده می کند. در طراحی صنعتی به طراحان این اجازه را می دهد که نتیجه کار را قبل از اتمام آن مشاهده کنند. برای نمایش محتوای واقعیت افزوده از سخت افزار های خاصی استفاده می شود که متداول ترین آنها نمایشگرهای Head Up Display هستند. این نمایشگرهای فرانما اطلاعات را در دید مستقیم کاربر قرار می دهند تا بیننده مجبور نباشد جای دیگری را نگاه کند.

تفاوت بین واقعیت مجازی و واقعیت افزوده :

در واقعیت مجازی امکانی برای کاربر فراهم می شود که خود را در محیطی ببیند که در دنیای واقعی وجود ندارد. این شبیه سازی به کمک عینک، هدست و یا سخت افزارهای دیگر قابل انجام است.

اما در واقعیت افزوده کاربر در همان محیطی که هست اشیاء مجازی را مشاهده می کند. در واقع اطلاعاتی را که انسان درک می کند در دنیای واقعی و به صورت فیزیکی وجود دارند و بخشی دیگر توسط کامپیوتر ساخته شده و به دنیای واقعی افزوده می شود.

دسته بندی واقعیت افزوده :

واقعیت افزوده به سه شاخه اصلی دسته بندی می شود:

 حرکت محور (Gesture Base)

با استفاده از دوربین های مخصوصی که حاوی حسگر عمق هستند می تواند حرکات بدن کاربر را تشخیص و با استفاده از آن دستورات ورودی و خروجی را که توسط انسان داده میشود دریافت کرد.

از این امکان بیشتر برای بازی های کامپیوتری استفاده می شود.

 الگو محور (Pattern Base)

در این بخش با استفاده از فناوری پردازش تصاویر ، الگوهای مورد نظر را شناسایی و محتوای درخواستی را نشان می دهد. برای مثال با گرفتن آرم یک رستوران اطلاعات منو شامل انواع غذاها و قیمت ها به شما نشان داده خواهد شد.

در واقع سه بعدی سازی تصاویر در این بخش انجام می شود.

 مکان محور (Location Base)

در این سیستم ها با ابزارهایی نظیر قطب نمای دیجیتال، سرعت سنج و یا شتاب سنج و با استفاده از پایگاه داده های مخابراتی می توان اشیاء مورد نظر را در دنیای واقعی مشاهده کرد. برای مثال شما یک گردشگر هستید که وارد شهر جدیدی می شوید می توانید با قرار گرفتن در کنار هر بنا اطلاعات و تاریخچه آن بنا را مشاهده کنید.

ارسال پاسخ