آموزش اسکرچ (قسمت هفتم) : معرفی دستورات بلاک Data

آبان, 1398 بدون نظر
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (1 رای, میانگین5٫00 از5)
Loading...
آموزش, اسکرچ, برنامه نویسی, میم تک 29, نرم افزار, نرم افزار کامپیوتر

در مقالات قبلی آموزش زبان برنامه نویسی اسکرچ با دستورات بلاک های Motion ، Look ، Sound ، Event ، Control و Sensing و Operator آشنا شدیم. حال در این مقاله به معرفی و بررسی یکی از مهمترین بلاک های اسکرچ رسیدیم. بلاک Data یا داده که شامل دو بخش است . بخش Variable که به رنگ نارنجی روشن در لیست بلاک ها دیده می شود و شامل 5 دستور است و بخش List که به رنگ نارنجی تیره و با 12 دستور در لیست قرار گرفته است.

در ادامه به بررسی این دو بخش از بلاک Data می پردازیم.

Variable در بلاک Data :

متغیرها مقادیر قابل تغییری هستند که در تمامی زبان های برنامه نویسی تعریف شده اند.

مقادیری رشته ای و یا عددی که هرگاه نیاز باشد تا یک مقدار در زمانهای مختلفی از پروژه صدا زده شود و عملی روی آن انجام گردد از آنها استفاده می شود. در هر زبان برنامه نویسی متغیر ها به شیوه خاصی تعریف و استفاده می گردند. متغیر در اسکرچ حتماً باید قبل از عملی شدن پروژه تعریف گردد.

در اسکرچ دو نوع متغیر تعریف شده است:

Global Variable

هر متغیری که در اسکرچ تعریف می شود به صورت پیش فرض به عنوان متغیر Global یا عمومی در نظر گرفته می شود. یعنی متغیری که تمامی اسپرایت ها یا صفحه ها می توانند به آن دسترسی داشته باشند.

 Local Variable

این نوع متغیر حالت انحصاری برای یک اسپرایت یا صفحه را تعریف می کند بدین معنی که تنها اسپرایتی که در هنگام تعریف متغیر فعال است می تواند از آن استفاده نماید.

برای ایجاد یک متغیر جدید از گزینه Make Variable استفاده می کنیم.

با کلیک بر روی این گزینه کادری نمایش داده می شود که برای ایجاد متغیر عمومی از گزینه For All Sprite و برای ایجاد متغیر محلی از گزینه For this sprite only استفاده می گردد.

در شکل زیر متغیر C یک متغیر Local است که در صورت فعال بودن اسپرایت موز در لیست متغیرها دیده نمی شود.

در ادامه به توضیح هر یک از دستورات موجود در بلاک Data می پردازیم.

Set () to ()

این دستور از بلاک Data مقدار موجود در بخش دوم را به متغیری که نام آن در بخش اول قرار دارد نسبت می دهد.

برای مثال دستور (Set (B) to (10 مقدار عددی 10 را در متغیر B قرار می دهد.

یکی از کاربردهای اصلی این دستور ریست کردن برنامه است و از قطعه کد زیر برای این کار می توان استفاده کرد.

Change () by ()

با استفاده از این دستور کاربردی از بلاک Data می توان به تعداد تعیین شده مقدار متغیر را کم یا زیاد کرد.

برای مثال می توان با استفاده از این دستور سرعت اجرای یک دستور را افزایش یا کاهش داد.

Show Variable ()

این گزینه متغیر تعیین شده را فعال می کند.

Hide Variable ()

این گزینه متغیر تعیین شده را غیر فعال می کند.

 

List در بلاک Data :

لیست ها نیز مانند متغیرها یکی از پای ثابت های تمام زبان های برنامه نویسی هستند.

لیست ها در نسخه های 3 و 4 اسکرچ به صورت زیر مجموعه ی متغیرها قرار گرفته اند و بلاک جداگانه ای محسوب نمی شوند و شما زمانی می توانید به دستورات این قسمت دسترسی پیدا کنید که یک لیست تعریف نمایید.

Add () to ()

با استفاده از این گزینه می توانید عناصر لیست خود را تعریف نمایید.

Delete () Of ()

با استفاده از این دستور از بلاک Data می توانید هر یک از آیتم های موجود در لیست را به دلخواه و با استفاده از اندیس مربوط به آن آیتم حذف نمایید.

Delete All Of ()

این دستور تمام عناصر موجود در لیست انتخابی را حذف می نماید.

Insert () at () of ()

این دستور مانند Add برای افزودن آیتم به یک لیست استفاده می شود با این تفاوت که در این دستور علاوه بر امکان انتخاب لیست، می توان مکان قرارگیری و یا شماره اندیس آیتم را هم تعیین کرد.

Replace Item () Of () with ()

این گزینه آیتم مورد نظر را به مقدار جدید تغییر می دهد.

شکل زیر تفاوت دو گزینه ی آخر را نشان می دهد.

Item () Of ()

این دستور از بلاک Data آیتم مورد نظر را نشان می دهد و در لیست های با تعداد عنصر بالا کاربرد دارد.

Item # Of () In ()

با استفاده از این گزینه می توانید با وارد کردن یک آیتم به اندیس آن دسترسی پیدا کنید.

Length Of ()

این گزینه تعداد عناصر تعریف شده در لیست انتخابی را نشان می دهد.

() Contains () ?

این دستور که از نوع بولین می باشد یک مقدار را در عناصر لیست انتخابی جستجو می کند و در صورتی که این مقدار در لیست وجود داشت مقدار True و در غیر اینصورت مقدار False را بر می گرداند.

Show List ()

لیست انتخابی را فعال می کند.

Hide List ()

لیست انتخابی را غیرفعال می کند.

 

My Blocks

آخرین بلاک اسکرچ به شما این امکان را می دهد که یک دستور جدید ایجاد نمایید.

دستوری که می تواند یک (Lable، InputBox(Boolean و یا( InputBox(Text or Number باشد.

برای تعریف و ایجاد یک بلاک جدید گزینه Make a block را انتخاب کنید. در کادر باز شده پس از تعیین نوع بلاک از بین سه گزینه ی موجود در قسمت Block name نام بلاک را تعریف می کنیم. برای مثال من می خواهم یک بلاک برای پرسش نام ایجاد کنم. نوع (InputBox(Text or Number را انتخاب و در قسمت نام بلاک ask name را نوشته و بر روی OK کلیک میکنم.

حالا نوبت به تعریف بلاک می کنیم و این که بلاک ما قرار است چه کاری را انجام دهد. پس از ایجاد بلاک بر روی صفحه بلاکی به نام Define قرار می گیرد. از بخش Sensing گزینه Ask() and wait را به بخش Define متصل می کنم.

می توانید نتیجه را در شکل زیر مشاهده نمایید.

 

در این مقاله با انواع دستورات بلاک داده یا Data Block زبان برنامه نویسی اسکرچ آشنا شدیم.

برچسب ها
درباره نویسنده

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Mimtechmagazine