اخبار تکنولوژیشبکهمیم تک 19

سیستم اطلاعاتی و فناوری چه نقشی در سازمان ها دارند ؟

سیستم اطلاعاتی و فناوری چه نقشی در سازمان ها دارند ؟
فناوری اطلاعات-2

نقش تکاملی سیستم های اطلاعاتی و فناوری در سازمان ها

نقش تکاملی سیستم های اطلاعاتی و فناوری در سازمان ها

اکثر سازمان‌ها در همه بخش‌های صنعت، تجارت، غیر انتفاعی و دولت در حال حاضر وابسته به سیستم های اطلاعاتی هستند فناوری در صنایعی مانند مخابرات، رسانه، سرگرمی و خدمات مالی، که هر روز به سیستم های مبتنی بر فناوری اطلاعات وابسته‌تر می‌شوند اجتناب از آن امری دست نیافتنی است. با تجاری سازی اینترنت ، استفاده از فناوری به عنوان ابزاری برای طی کردن مسیر برای پیشرفت تبدیل شده است و بسیاری از کسب و کارها صرفا آنلاین هستند هم دولتی و هم غیر دولتی.

سازمان‌ها با راه اندازی خدمات دیجیتال باعث شده‌اند که سطح تقاضای مخاطبان  نسبت به قبل بالاتر برود و در نتیجه بازخوردی که نیاز دارند را در زمان کوتاه‌تری دریافت کنند و به نتیجه برسند و به همان نسبت فناوری اطلاعات باید پیشرفتی روزانه را داشته باشد که بتواند پاسخگو این نیاز باشد.

در حالی که سازمان‌ها می خواهند روش استراتژیک موثرتری را پیش رو بگیرند و ایجاد کنند اما اکثر آنها به دلیل بسیاری از تصمیمات کوتاه مدت و بدون نگاه به آینده که از قبل گرفته شده دچار این وضعیت شده‌اند و بدون شک تمایل دارند که سرمایه گذاری های خود را بازنگری کنند و یا از اول شروع کنند.

استفاده از مدل استراتژیکی که از قبل مورد استفاده بوده، بدون شک یکی از میراث‌های پرهزینه و پیچیده است و یادگیری از تجربه‌های قبل در زمینه موفقیت‌ها و شکست‌ها شاید موثر و مفید فایده باشد.

جنبه‌های مدیریت استراتژیک. بخش عمده‌ای از یادگیری قابلیت‌های فناوری اطلاعات از تجربه گذشته است و سازمان‌ها تمایل دارند تا با در نظر گرفتن فناوری اطلاعات مدیریت داشته باشند تا زمانی که نیاز نباشد چالش‌ها را بطور عملی درک کنند.

با این حال تعداد کمی از سازمان‌ها به احتمال زیاد در معرض تمام طیف‌های تجربی فناوری اطلاعات قرار دارند این احتمال وجود دارد که این تجربه‌ها بطور عینی مورد ارزیابی قرار گیرند. این فصل خلاصه و ارزیابی تکامل کلی فناوری را در سازمان‌ها بیان می‌کند که برای مدیریت استراتژیک آینده شما مفید فایده باشد.

مزایای عملیاتی و استراتژیک، در اهمیت نسبی هر عامل در طول زمان متغیر است و همچنین از یک سازمان به سازمان دیگر متفاوت خواهد بود.

این عوامل عبارتند از:

  • قابلیت‌های فن‌آوری و برنامه‌های کاربردی که قابل اجرا هستند؛
  • کسب اقتصاد ، استقرار و حفظ تکنولوژی: برنامه‌ها، خدمات
  • مهارت‌ها و توانایی‌های موجود در داخل و یا از منابع خارجی برای طراحی و پیاده‌سازی برنامه‌های کاربردی
  • مهارت‌ها و توانایی‌های موجود در سازمان برای استفاده از برنامه‌ها و اطلاعات
  • توانایی مدیریت هر گونه تغییر سازمانی همراه با اعمال تکنولوژی
  • فشار بر سازمانی خاص یا صنعت آن برای بهبود عملکرد یا انطباق

این لیست به معنای کامل بودن نیس و در شرایط دیگر متفاوت خواهد بود اما در شرایطی که استرس در مدیریت وجود دارد و در شرایطی که تصمیم گیری پیچیده و بحرانی است تصمیم مدیریت بیشتر به سمتی می رود که اکثر ارزیابی‌های خود را محدود کند به دو جنبه مانند تصمیمات سازمانی در برنامه‌های کاربردی یا مدیریت فناوری یا برنامه ریزی… اما در این مقاله تمامی دیدگاه‌های گفته شده تا جایی که امکان داشته باشد با هم جمع شده‌اند و بیان می شوند.

سیستم های اطلاعاتی (IS) ، فناوری اطلاعات (IT) و دیجیتال

سیستم های اطلاعاتی

از اصطلاحات سیستم های اطلاعاتی (IS)  فناوری اطلاعات (IT) و چگونگی متمایز بودن آنها را بدانید، در حالی که اغلب قابل مقایسه نیستند اما مهم است که میان آنها اختلاف نظر ایجاد کنید تا گفتگو معنادار شود و بین کارکنان و متخصصان این مبحث این امر برای موفقیت ضروری است.

اخیرا اصطلاح دیجیتال در بیشتر موارد مورد استفاده قرار می‌گیرد و چگونه استفاده کردن از آن مهم است.

 

سیستم های اطلاعاتی (IS)

در سازمان‌ها مدت‌ها قبل از ظهور اطلاعات وجود داشت و فناوری اطلاعات بطور خاص به فناوری اشاره دارد و اساسا سخت افزار ها و نرم افزارها و شبکه‌های مخابراتی  از جمله انواع کامپیوترها ، سنسور ها، کابل ها، سرور ها، روتر ها، رایانه‌های شخصی، تلفن‌ها و انواع سیستم عامل ها و… همگی برای تسهیل در استفاده از فناوری اطلاعات است. گاهی اوقات از فناوری اطلاعات و ارتباطات به جای فناوری اطلاعات استفاده می شود که بطوری همگرایی تکنولوژی کامپیوتر سنتی و ارتباطات مخابراتی است.

بعضی از سیستم های اطلاعاتی توسط فناوری اطلاعات کاملا خودکار شده اند به عنوان مثال سامانه‌ها، بانک‌ها و برخی از سازمان‌های دولتی دارای سیستم هایی هستند که در آن هیچ دخالت انسان مورد نیاز نیست.

به علت پیچیدگی‌هایی که در تکنولوژی وجود دارد اغلب تمایز بین فناوری اطلاعات و فناوری سیستم های اطلاعاتی برای مردم سخت است و شاید پیش خود فکر کنند که چرا سازمان‌ها نمی توانند از بسیاری از مزایای فناوری استفاده کنند و سرمایه گذاری های خود را در فناوری اطلاعات افزایش دهند . اما سرمایه گذاری های انجام شده اغلب بدون درک صورت گرفته و بصورت سلیقه‌ای بوده است. بطور مثال یک مدیر از سفرهای کاری خارج از کشور برمی گردد و خواستار یک تکنولوژی جدید است بخاطر اینکه صرفا تکنولوژی را دیده و خواستار استفاده از آن در سازمان است بدون مطالعه و بازنگری صورت مسئله.

اصطلاح دیگر که اغلب برای فناوری کاربرد دارد به دو نوع اطلاعات اشاره می‌کند یک نوع اطلاعات شخصی‌سازی شده هستند مانند نرم افزار ها یا ترکیبی از نرم افزار و سخت افزار که برای فعال سازی  کسب کار و یا فعالیت‌های شخصی استفاده می شود به عنوان مثال کسب و کارهایی مانند حسابداری ، برنامه ریزی تولید ، مدیریت بیمار، مدیریت سفارش مشتری، رزرو بلیط و …

همینطور اطلاعات عمومی مانند اطلاعاتی که شامل سخت افزار و نرم افزار هایی برای انجام وظایفی مثل پردازش متن، ایمیل، انجام جلسات آنلاین و …

این برنامه‌ها را می‌توان خریداری کرد، برنامه‌های نرم افزاری از پیش نوشته شده برای انجام یک کار خاص و ارائه قابلیت‌های خاص، برخی از بسته‌های نرم افزاری می توانند متناسب با نیازهای خاص طراحی شده یا سفارشی شوند مانند نرم افزار های برنامه ریزی و ارتباطات مشتری.

مقدمه ای بر رایانش ابری یا محاسبات ابری

نرم افزارها بصورت سفارشی تکامل پیدا می‌کنند و برای سرویس‌دهی بهتر و در نتیجه کاهش هزینه‌ها برای مشتری نیاز به همگرایی بین نرم افزار و زیرساخت‌های فناوری اطلاعات است و به یک محیط اینترنتی و ایزوله نیاز است و مفهوم محاسبات ابری می تواند این نیاز را فراهم و رفع کند یعنی شرکتی که از طریق میزبانی بسته‌های نرم افزاری را بر روی سرور های خود قرار می‌دهد و با اجاره دادن این میزبانی به مشتریان سرویس دهی می‌کند مانند سرویس هات میل، افراد با یک حساب هات میل می توانند دسترسی به ایمیل خود داشته و ارسال و دریافت ایمیل از هر مکانی به مکان دیگر را داشته باشند تا زمانی که به شبکه اینترنت متصل هستند.

 

 

 

ادامه دارد…

ارسال پاسخ