آموزشاندرویدبرنامه نویسیکاتلینمیم تک 16نرم افزارنرم افزار کامپیوتر

انواع داده و متغیرها در کاتلین : آموزش کاتلین (قسمت سوم)

انواع داده و متغیرها در کاتلین : آموزش کاتلین (قسمت سوم)

با قسمت سوم از آموزش برنامه‌نویسی به زبان کاتلین در خدمت شما عزیزان هستم. در این جلسه می‌خواییم بیشتر با این زبان آشنا بشیم. موضوعی که این جلسه قرار هست با هم دربارش صحبت کنیم مربوط به انواع داده و متغیرها در کاتلین هست.

مطالب مرتبط:

منظور از انواع داده و متغیرها در کاتلین چیست ؟

اولین سوالی که پیش میاد این هست که انواع داده و متغیرها ( Data types and Variables ) چی هستند ؟!

خب ما برنامه‌نویس‌ها با حافظه رم همیشه کار داریم.

اجازه بدید یک مثال ساده رو با هم بررسی کنیم:

تصور کنید می خواییم تا دوتا عدد رو با هم جمع بزنیم. ما نیاز به جایی داریم تا بتونیم این اعداد رو در اونجا ذخیره کنیم. این فضا همون حافظه رم (RAM) هست. حافظه رم از خانه‌های زیادی تشکیل شده. اولین قدم برای اینکه یک محاسبه ساده رو انجام بدیم این هست که این دو عدد رو در جایی ذخیره کنیم. یعنی همون حافظه RAM. پس نیاز به دو متغیر داریم. متغیرها در واقع تعدادی از خونه‌های پیوسته یا پشت سر هم در این فضا هستند. این که هر متغیر چه تعداد خونه رو رزرو و یا اشغال می‌کنه به نوع داده‌ای بستگی داره که اون متغیر از اون ساخته شده.

 

انواع داده در کاتلین :

پس در اینجا به این نتیجه میرسیم که ما انواع داده‌ مختلفی داریم که عبارتند از:

Double 64
Float 32
Long 64
Int 32
Short 16
Byte 8

همونطور که مشاهده می‌کنید مقابل هر کدوم از انواع داده‌ها یک عددی به بیت نوشته شده که ما باید کمی بیشتر با تقسیم بندی‌ها در حافظه رم آشنا بشیم تا بدونیم این اعداد به چه معنا هستند.

به کوچک‌ترین واحد حافظه رم بیت می‌گیم. هر بیت یک خانه در حافظه RAM هست.

اگر ۸ خانه در حافظه رم بصورت پشت سرهم قرار بگیرند ما یک بایت خواهیم داشت. یا به عبارت دیگر از مجموع ۸ بیت , یک بایت بدست می‌آید. کوچک‌ترین نوع داده کاتلین Byte می‌باشد که ۸ خانه به متغیر ما برای ذخیره سازی یک عدد در بازه منفی ۱۲۸ تا مثبت ۱۲۷ قرار می‌دهد.

بعد از Byte ما نوع داده Short رو داریم که اگر مقداری که می‌خواستیم در متغیر ذخیره کنیم بزرگتر از بازه Byte بود میریم سروقت این نوع داده که بازه این نوع‌داده برابر هست با از منفی ۳۲,۷۶۸ تا مثبت ۳۲,۷۶۷. که به ما اجازه میده در متغیر ساخته شده از اون ذخیره کنیم. اگر بازهم عددی که می‌خواییم در یک متغییر ذخیره کنیم از مقداری که Short می‌تونه در خودش ذخیره کنه بزرگتر بود اینجاست که میریم سروقت نوع داده Int که ۴ بایت در حافظه رم ذخیره می‌کنه (یا ۳۲ بیت) که بازه اون میشه از منفی ۲ میلیارد تا مثبت ۲ میلیارد. اگر باز هم بزرگتر بود به همین ترتیب میریم سروقت نوع داده‌هایی که خانه‌های بیشتری در حافظه رم برای متغیری که از نوع داده خودشون ساخته شده ذخیره می‌کنند.

متغیرها در کتالین :

در زبان برنامه نویسی کاتلین به شکل زیر می‌تونیم تا یک متغیر از روی یک نوع داده بسازیم:

a: Int

در تیکه کد بالا ما یک متغیر از نوع Int ساختیم که می تونه یک عدد بازه منفی ۲ میلیارد تا مثبت ۲ میلیارد در خودش ذخیره کنه.

در کنار تعریف متغیر ما باید مشخص کنیم در کاتلین که آیا اون متغیر یا فضایی که اختصاص داده شده به اون یکبار مقدار می‌گیره یا ممکن هست تا بارها مقادیر مختلفی در اون ذخیره بشه که اینکار به راحتی با کلمات کلیدی var و val امکان‌پذیر هست.

زمانی که در اول تعریف یک متغیر ما از val استفاده ‌می‌کنیم این به این معنی هست که متغیر مربوطه فقط یکبار مقدار می‌گیره و دیگه نمی‌تونه مقدار دیگه‌ای رو داخل خودش ذخیره کنه اما زمانی که از کلمه کلیدی var قبل از تعریف یک متغیر استفاده ‌می‌کنیم می‌گیم که این متغیر می‌تونه مقادیر مختلفی رو داخل خودش ذخیره کنه.

نکته دیگه‌ای که باید بررسی کنیم این هست که چطور اصلا باید برای یک متغیر اسمی رو در نظر بگیریم:

نام گذاری متغیرها در کاتلین :

خب یکسری قانون‌ها وجود داره برای نام‌گذاری متغیرها مثل اینکه :

۱- در نام یک متغیر نمی‌تونیم از کاراکترهای غیر‌ مجاز مثل “!@#$%^&*(-)” و … استفاده کنیم.

۲- نمی‌تونیم نام یک متغیر رو با یک عدد شروع کنیم. اما می‌تونیم از یک عدد از کاراکتر دوم در نام‌گذاری یک متغیر استفاده کنیم. مثال زیر رو در نظر بگیرید :

تعریف متغیر به شکل درست: num1, n13, number2 , …

تعریف متغیر به شکل نادرست: 1num, 13n, 2number

۳- نمی‌تونیم از خط فاصله “-” در نام گذاری یک متغیر استفاده کنیم اما می‌تونیم از خط زیر “_” استفاده کنیم.

۴- نام یک متغیر می‌تونه با یکی از کاراکترهای کوچک یا بزرگ انگلیسی و یا خط زیر شروع شود ولی نمی‌تواند با یک عدد شروع شود.

این‌ها قانون‌هایی بود که در نام‌گذاری متغیرها در کاتلین باید رعایت کنیم. بیایید چند نمونه نام‌گذاری به شکل صحیح برای متغیرها رو بررسی کنیم:

num1: Int

n1: Float

number6: Byte

برای مقدار دادن به یک متغیر به شکل زیر عمل ‌می‌کنیم:

var num1: Int = 1234

دقت کنید که متغیر num1 می تونه مجددا مقدار بگیره. و یا به این شکل :

var num1: Int

num1 = 12

خب اجازه بدید ببینیم به چه شکلی می‌تونیم تا دو عدد رو با توجه به دانش فعلی خودمون جمع کنیم:

val num1: Short = 2

val num2: Short = 3

var sum: Int = num1 + num2

در تیکه کد بالا ما متغیر num1 رو از نوع داده Short ساختیم و مقدار ۲ رو داخل اون ذخیره کردیم. یعنی ما می‌تونستیم یک عدد دربازه Short ذخیره کنیم اما فقط ۲ رو ذخیره کردیم و مابقی خونه‌هایی که متغیر num1 اشغال کرده در حافظه رم خالی هستند.

در خط بعدی ما متغیر num2 رو از نوع داده Short با مقدار ۳ ذخیره کردیم و خونه‌های دیگه‌ای که توسط این متغیر گرفته شدند خالی هستند.

در خط سوم هم یک متغیر دیگه از نوع Int ساختیم (که البته لزومی به نوع داده Int نبود و یا حتی خود Short چون برای جمع این اعداد خود نوع داده Byte هم زیاد هست و فقط برای آشنایی با تعریف متغیر از انواع داده مختلف اینکار رو انجام دادیم) و متغیرهای num1 با مقدار ۲ و num2 با مقدار ۳ رو با هم جمع کردیم و نتیجه رو داخل sum ذخیره کردیم که مقدار داخل sum برابر میشه با ۵. به همین راحتی.

تو این آموزش با انواع داده و متغیرها در زبان کاتلین آشنا شدیم.

تا آموزش بعدی بدرود دوستان عزیزم

1 دیدگاه

  1. تعریف متغیر ها داخل کاتلین کمی ساده تره ولی خب باید از جاوا تجربه کافی داشته باشیم

ارسال پاسخ