آموزشاسکرچبرنامه نویسیمیم تک 23نرم افزارنرم افزار کامپیوتر

آموزش اسکرچ (قسمت دوم) : معرفی دستورات بلاک Motion

آموزش اسکرچ (قسمت دوم) : معرفی دستورات بلاک Motion

آموزش اسکرچ :

با جلسه دوم آموزش برنامه نویسی اسکرچ در خدمت شما عزیزان هستیم. در مقاله ی قبل اسکرچ رو معرفی کردیم و درباره ی شروع کار با اسکرچ حرف زدیم. در این مقاله به بررسی دستورات بلاک Motion می پردازیم.

همانطور که قبلاً گفته شد برای درک بهتر مفاهیم آموزش همراه با انجام گام به گام یک پروژه ادامه خواهد یافت.

پس از ورود به برنامه scratch برای ایجاد پروژه جدید مانند اکثر برنامه ها وارد منوی File شده و گزینه New را انتخاب می کنیم.

در اینجا برای شروع تصویر زیر را به عنوان پس زمینه انتخاب کرده و اسپریت های دلخواه را در آن وارد نموده ایم.

برای افزودن یک اسپریت به تعداد دلخواه کافی است در سمت راست صفحه و در جایی که اسپریت ها چیدمان شده اند، روی اسپریت مورد نظر کلیک راست کرده و گزینه Duplicate را انتخاب مینماییم.

در قسمت Size می توانیم اندازه اسپریت مورد نظر که عددی بین 1 تا 100 است را تعیین نماییم.


برای تغییر برخی خصوصیات شکل پس زمینه کافی است در سمت راست صفحه و در قسمت Stage روی Backdrop موردنظر کلیک کرده و سپس در بالای صفحه و در پایین نوار منو گزینه Backdrop را انتخاب نمایید. در این قسمت شما می توانید با خارج کردن تصویر از حالت گروه با استفاده از گزینه UnGroup تغییرات را به صورت جزئی تری اعمال نمایید.

برای مثال ما در این قسمت رنگ برخی نقاط درخت را تغییر داده ایم.


برای تغییر ویژگی های اسپریت ها نیز به همین روش عمل نموده با این تفاوت که از گزینه Customs که در پایین نوار منو قرار دارد استفاده می نماییم.
به عنوان مثال ما از گزینه Flip Horizontal برای تغییر جهت حرکت ماهی استفاده نموده ایم.

آشنایی با دستورات اسکرچ

همانطور که قبلاً بیان شد بخش کدنویسی اسکرچ به چند گروه تقسیم شده است. که در این قسمت از آموزش اسکرچ به معرفی دستورات موجود در بلاک Motion می پردازیم.

آموزش اسکرچ : بلاک Motion

این بلاک شامل دستوراتی است که از آنها برای حرکت، تغییر جهت و تغییر موقعیت استفاده می شود.

move () steps

این دستور که به صورت پیش فرض با عدد 10 مقداردهی شده است اسپریت موردنظر را به میزان تعیین شده به سمت جلو حرکت می دهد.

میزان هر گام برابر با یک پیکسل می باشد.

  Turn () Degrees

این دستور اسپریت را به میزان درجه ای که تعیین می کنیم در جهت و یا خلاف جهت عقربه های ساعت می چرخاند.

 Go to ()

این دستور اسپریت را به موقعیت مشخصی انتقال می دهد.

به عنوان مثال می توانیم تعیین کنیم که اسپریت به جایی که اشاره گر موس  یا اسپریت دیگری قرار دارد منتقل گردد.

 Go to X() Y()

این دستور هم مانند دستور قبل عمل می کند با این تفاوت که مقادیر تعریف شده در اینجا وجود ندارد و موقعیت قرارگیری اسپریت را برنامه نویس بر حسب X و Y تعیین می کند.

Glide () secs to X() Y()

این دستور اسپریت را طی یک مدت زمان مشخص به مکان تعیین شده انتقال می دهد.

یکی از معایب این بلاک این است که زمانی که این دستور اجرا می شود امکان اجرای دستورات دیگر وجود ندارد.

(Glide (5) secs to X(100) Y(100

دستور بالا اسپریت موردنظر را طی 5 ثانیه به مکانی با موقعیت (100.100) منتقل می کند.

Glide () Secs to ()

این دستور مشابه دستور Go to () است با این تفاوت که در این قسمت مدت زمانی که طول می کشد تا انتقال انجام گردد نیز مشخص می شود.

Point in Direction ()

با استفاده از این دستور جهت حرکت اسپریت را تعیین می کنیم.

Point Toward()

با استفاده از این دستور صورت اسپریت موردنظر به سمت اسپریت دیگر و یا اشاره گر موس تغییر می یابد.

در شکل زیر اسپریت FISH1 به سمت FISH2 متمایل شده است.

Change X by ()

این دستور مکان اسپریت را در جهت افقی به میزان عدد تعیین شده تغییر می دهد.

Set X by ()

موقعیت قرارگیری اسپریت را در جهت افقی به عدد تعیین شده تغییر می دهد.

Change Y by ()

این دستور مکان اسپریت را در جهت عمودی به میزان عدد تعیین شده تغییر می دهد.

Set X by ()

موقعیت قرارگیری اسپریت را در جهت عمودی به عدد تعیین شده تغییر می دهد.

If on edge bounce :

زمانی که اسپریت به انتهای صفحه می رسد و دیگر امکان حرکت به جلو را ندارد این بلاک با تغییر جهت اسپریت ، شکل مورد نظر را دوباره وارد صفحه می کند.

Set rotation style

این بلاک امکان استفاده از چرخش را برای اسپریت فراهم می کند.

بدین صورت که اگر روی گزینه Don’t rotate تنظیم شود امکان استفاده از بلاک point in direction وجود نخواهد داشت.

اگر روی گزینه left –right باشد جهت حرکت اسپریت تنها از چپ به راست خواهد بود.

اگر روی گزینه all around باشد امکان تغییر جهت حرکت اسپریت در همه ی حالات وجود خواهد داشت.

نسخه 3 اسکرچ شامل 3 بلاک گزارش دهی در Motion می باشد.

X position، Y position و Direction که موقعیت قرارگیری اسپریت و جهت حرکت آن را به کاربر نشان می دهد.

 

در این مقاله از مجموعه مقالات آموزش اسکرچ با دستورات بلاک Motion آشنا شدیم.

 

ادامه:

ارسال پاسخ