آموزشاسکرچبرنامه نویسیمیم تک 27نرم افزارنرم افزار کامپیوتر

آموزش اسکرچ (قسمت ششم) : معرفی دستورات بلاک Operator

آموزش اسکرچ (قسمت ششم) : معرفی دستورات بلاک سبز یا Operator

در مقالات قبلی با دستورات بلاک های Motion ، Look ، Sound ، Event ، Control و Sensing آشنا شدیم. در این مطلب به بیان توضیحات مربوط به بلاک سبز یا Operator می پردازیم.

معرفی بلاک Operator :

بلاک های سبز در اسکرچ که با نام Operator نامگذاری شده اند یکی از 10 بلاک اصلی در برنامه نویسی اسکرچ هستند. این دستورات که بعد از دستورات آبی رنگ Sensing قرار دارند جهت محاسبات عددی و رشته ای استفاده می شوند. تعداد دستورات موجود در این بلاک 18 عدد است که 7 مورد بلاک Boolean و 11 مورد بلاک Reporter هستند.

بلاک Boolean :

این بلاک از بلاک های Operator شش ضلعی افقی حاوی یک شرط درون خود می باشد.

هنگامی که دستورات این بلاک فراخوانی می شوند به عنوان یک گزارشگر عمل می کنند و نتیجه را بر حسب نوع متغیر ها ( رشته ای یا عددی) بر می گرداند.

() < ()

این بلاک یکی از بلاک های نوع بولی است که برای مقایسه ی دو مقدار استفاده می شود.

در صورتی که مقدار اول کوچکتر از مقدار دوم باشد نتیجه این بلاک درست (True) و در غیر این صورت نتیجه، اشتباه (False) خواهد بود. این بلاک برای رشته ها نیز مانند اعداد به خوبی کار می کند. حروف ابتدای الفبا دارای ارزش عددی کمتر از حروف انتهایی هستند.

برای مثال مقدار A<B نتیجه درست را نشان می دهد.

یکی از کاربردهای اصلی این بلاک در مرتب سازی است.

برای مثال اگر بخواهیم یک سری اعداد را از بزرگ به کوچک مرتب کنیم می توانیم این دستور را به شکل زیر به کار بگیریم.

() = ()

این دستور بولی نیز یکی از دستورات مقایسه ای در اسکرچ می باشد که تنها زمانی که دو عدد یا دو رشته با هم برابر باشند نتیجه True را به همراه خواهد داشت.

() < ()

 این دستور مانند دستور اول است با این تفاوت که در صورتی که عدد اول از عدد دوم بزرگتر باشد نتیجه درست خواهد بود.

() And ()

این بلاک دو بلاک بولی را به هم متصل می کند و تنها زمانی مقدار درست (True) را بر می گرداند که مقدار هر دو بلاک درست باشد.

() Or ()

 این بلاک نیز دو بلاک بولی را با هم مقایسه می کند و در صورتی که پاسخ یکی از آنها هم درست باشد پاسخ درست را بر می گرداند.

در مثال زیر از این بلاک به گونه ای استفاده می کند که در ابتدا از کاربر رنگ مورد علاقه اش را می پرسد، اگر رنگ مورد نظر آبی یا قرمز بود پیغام “I ALSO LIKE THAT COLOR!” و در غیر اینصورت پیغام “THAT’S A NICE COLOR!” را نشان می دهد.

  Not ()

از این بلاک برای نقض یا معکوس کردن استفاده می شود.

اگر دستور داخل این بلاک درست (True) باشد جواب اشتباه (FALSE) و در صورتی که جواب دستور اشتباه (False) باشد جواب درست (True) را بر می گرداند.

شکل زیر با استفاده از دستور Not بررسی می کند که آیا دکمه “a” فشرده شده است یا خیر؟

()Contains()

این بلاک پارامتر دوم را در پارامتر اول جستجو می کند اگر پارامتر دوم یک مقدار رشته ای است که در پارامتر اول وجود دارد پاسخ این بلاک درست (True) و در غیر اینصورت اشتباه (False) خواهد بود.

مثال زیر عملکرد این بلاک را نشان می دهد.

بلاک Reporter

گزارشگرها بلاک هایی از بلاک های Operator هستند که در پاسخ یک مقدار را گزارش می دهند. این مقدار هم می تواند عدد و هم می تواند رشته باشد. بر خلاف بلاک های استک که چیزی را در صحنه تغییر می دهند، صداها را پخش می کنند و اسکریپت ها را متوقف می کنند بلوک های گزارشگر را نمی‌توان مستقیم یا بالای بلوک دیگری قرار داد، بلکه این بلاک ها در اختیار اعداد، رشته ها و یا Input های کشویی قرار می گیرند.

4 بلاک اصلی این گروه برای عملیات محاسباتی جمع، تفریق، ضرب و تقسیم استفاده می گردند.

Pick Randome () To ()

این بلاک یک عدد تصادفی بین عدد اول و دوم را انتخاب می کند. اگر هر دو عدد صحیح باشند عدد انتخاب شده نیز صحیح خواهد بود و اگر هر دو اعشاری باشند عدد انتخابی اعشاری خواهد بود.

Join ()()

این بلاک مقدار دو پارامتر را به هم وصل می کند. برای مثال دستور (Join(Hello)(World کلمه Helloworld را نمایش می دهد. برای ایجاد فاصله بین دو کلمه می توان از Space بعد از کلمه اول یا قبل از کلمه دوم استفاده کرد.

Letter () Of ()

این بلاک پارامتر دوم را بر اساس ویژگی تعیین شده در پارامتر اول بر می گرداند. برای مثال (Letter (2) Of (Helloworld) حرف “e” را به عنوان پاسخ بر می گرداند. در مثال زیر سوالی از کاربر پرسیده می شود در صورتی که حرف اول پاسخ “Z” باشد پیغام “That’s my favorite letter too!” را به مدت 3 ثانیه و در غیر اینصورت پیغام “Interesting” را به مدت 2 ثانیه نشان می دهد.

Length Of ()

این دستور طول کلمه یا تعداد کاراکترهای آن را به عنوان پاسخ برمی‌گرداند.

() Mod ()

این بلاک به عنوان یکی دیگر از بلاک های محاسباتی باقیمانده ی تقسیم پارامتر اول بر پارامتر دوم را به عنوان پاسخ بر می گرداند.

Round ()

از این دستور برای گرد کردن اعداد استفاده می شود. اعداد با اعشار کمتر از .5 به سمت پایین و اعداد مساوی و یا بیشتر از اعشار .5 به سمت بالا گرد می شوند.

() Of ()

این بلاک شامل توابع تعریف شده ای نظیر Sin ، Cos ، Sqrt و … است که می توان عملیات محاسباتی پیچیده را تعریف کرد.

 

در این مقاله با بلاک Operator از بلاک های زبان برنامه نویسی اسکرچ آشنا شدیم.

 

ادامه:

ارسال پاسخ