آموزشاسکرچبرنامه نویسیمیم تک 22نرم افزارنرم افزار کامپیوتر

زبان برنامه نویسی اسکرچ یا Scratch : معرفی و شروع کار

زبان برنامه نویسی اسکرچ یا Scratch : معرفی و شروع کار

معرفی زبان برنامه نویسی اسکرچ یا Scratch :

اسکرچ یک زبان برنامه نویسی بسیار ساده است که ایده اولیه آن در سال 2002 و اولین نسخه آن در سال 2007 توسط موسسه MIT Media ارائه و پس از آن در سال 2013 نسخه دوم و در 2019 نسخه سوم آن عرضه شد. هدف این محیط ساده و جذاب برنامه نویسی صرفاً آموزش و شروع برنامه نویسی برای افراد مبتدی و کودکان و نوجوانان است. این زبان که مبنا و پایه ی آن زبان C می باشد در دو نسخه ی ویندوز و تحت وب ارائه شده است ضمن آنکه نسخه قابل نصب آن برای مک و لینوکس هم وجود دارد.

شما می توانید به وسیله ی این زبان بسیار ساده الگوریتم ها را به خوبی فرا گرفته و انیمیشن، بازی و کارتون های زیبا بسازید.

در این محیط می توانید از اشکال پیش فرض موجود در اسکرچ استفاده کرده، آنرا حرکت داده و به آن صدا اضافه کنید. استفاده از اشکال و پس زمینه های زیبا و امکان تغییر رنگ آن ها یکی از قابلیت های جذاب اسکرچ است.

در جلسه ی اول این آموزش ضمن نصب به معرفی محیط و ابزارها می پردازیم.

شروع کار با زبان برنامه نویسی اسکرچ یا Scratch :

برای دانلود زبان برنامه نویسی اسکرچ می توانید از لینک زیر استفاده نمایید:

http://scratch.mit.edu/download

نحوه نصب اسکرچ هم مانند کار با آن بسیار ساده است و نیاز به آموزش ندارد و پس از نصب آیکون آن بر روی دسکتاپ ظاهر می شود. شکل زیر نمای اولیه و اصلی اسکرچ پس از نصب است.

در اسکرچ هر شیء ای که به صفحه افزوده می شود، به طور پیش فرض اسپریت نام دارد و شما امکان تغییر این نام را دارید.

همچنین می توانید از اسپریت های آماده اسکرچ استفاده نمایید و یا شکل دلخواه خود را آپلود کنید. برای این کار می توانید از گزینه Choose a sprit  در سمت راست و پایین صفحه جایی که اشاره گر قرار دارد استفاده نمایید.

هر صفحه در زبان برنامه نویسی اسکرچ ، stage نام دارد . شما می‌توانید از backdrop ها یا پس زمینه های مختلف و جذابی که در اسکرچ وجود دارد استفاده و یا پس زمینه دلخواه خود را طراحی و آپلود نمایید. برای این کار می توانید از گزینه Choose a Backdrop موجود در سمت راست و پایین صفحه در کنار گزینه تغییرات اسپریت ها استفاده نمایید.

این برنامه از سه بخش اصلی Code ،Costumes و Sounds تشکیل شده است.

Code : این قسمت مجموعه ای از دستورات برنامه نویسی تعریف شده است که به چندین قطعه دسته بندی شده و امکان ایجاد حرکت، اعمال تغییرات ظاهری، افزودن صدا، رویدادها و … را برای کاربر فراهم می آورد.

Costumes : از این قسمت می توانید برای سفارشی کردن اشکال خود استفاده نمایید. با انتخاب هر یک از اسپریت ها امکان ایجاد تغییرات برای شما فراهم می شود. تغییراتی از قبیل تغییر رنگ، افزودن متن، اشکال هندسی و …

Sounds : با توجه به اینکه برای هر شکل در اسکرچ صداهای خاصی در نظر گرفته شده است شما می توانید از این قسمت جهت تغییر این صدا یا انجام تغییراتی نظیر کم و زیاد کردن سرعت پخش صدا، برش صدا و … استفاده نمایید.

برای درک این مطالب در جلسات بعدی با تعریف پروژه در زبان برنامه نویسی اسکرچ با شما همراه خواهم بود.

ادامه:

ارسال پاسخ