آموزشاسکرچبرنامه نویسیمیم تک 25نرم افزارنرم افزار کامپیوتر

آموزش اسکرچ (قسمت چهارم) : معرفی دستورات بلاک Sound و بلاک Event

آموزش اسکرچ (قسمت چهارم) : معرفی دستورات بلاک Sound و بلاک Event

با قسمت چهارم آموزش اسکرچ در خدمت شما هستم. تا اینجا یاد گرفتیم که اسکرچ یک زبان برنامه نویسی بسیار ساده و ابتدایی است که برای کودکان و افراد مبتدی می تواند شروع خوبی باشد. دستورات اسکرچ به چند بخش اصلی تقسیم می شوند که از آنها برای حرکت و کنترل اسپریت ها استفاده می شود. یکی از اصلی ترین بخش های اسکرچ بخش کد نویسی آن است که خود به چند بلاک که شامل دستورات متعدد و کاربردی هستند تقسیم شده است. در این قسمت به معرفی دستورات بلاک های Sound و Event می پردازیم.

بلاک Sound

این بلاک یکی از 10 بلاک در اسکرچ است که به رنگ صورتی و در قسمت کد ها قرار دارد و برای صداگذاری بر روی بازی ها و انیمیشن ها کاربرد زیادی دارد.

Play sound()until done

این دستور بلاک Sound یک صدای مشخص را play می کند بطوریکه با اجرای یک دستور یا اسکریپت دیگر موزیک قطع نخواهد شد. کاربرد اصلی این دستور برای قرار دادن موزیک پیش زمینه ی برنامه است که برای بازی و انیمیشن کاربرد زیادی دارد. برای انجام این کار با قرار دادن این دستور در بلاک For ever اجرای موزیک انتخابی پشت سرهم و بدون وقفه ادامه می یابد.

Start sound ()

این دستور هم مانند دستور قبلی برای اجرای یک صدا در برنامه استفاده می شود با این تفاوت که در این دستور صدا با اجرای دستور دیگری قطع خواهد شد و پس از پایان آن دستور اجرای موزیک ادامه می یابد.

Stop all sounds

با اجرای این دستور بلاک Sound پخش تمام صداها متوقف خواهد شد مگر اینکه کد اجرای صدا درون بلاک For ever قرار داشته باشد که در این صورت برای قطع و عدم اجرای مجدد صدا دستور Stop all sounds  نیز باید در بلاک For ever قرار بگیرد.

Set effected () by ()

این گزینه برای اعمال افکت های تعیین شده (Pitch,Pan left/right) بر روی صداها به یک میزان خاص است.

Change effected () by ()

با هر بار اجرای این دستور بلاک Sound افکت موردنظر به میزان عدد تعیین شده تغییر می کند. برای مثال اگر با استفاده از دستور Set effected   by (10)(Pitch) افکت Pitch را با میزان 10 برای یک صدا  تعیین کرده باشیم با هر بار اجرای دستور Change effected (Pitch) by (10) میزان اعمال این افکت بر روی صدا 10 درصد افزایش می یابد.

Clear sound effects

تمام افکت های اعمال شده مربوط به صدا لغو می شود.

Change volume by ()

از این دستور می توانید برای کم و زیاد کردن صدا استفاده نمایید.

Set volume to ()

این گزینه میزان بلندی صدا را از مقدار فعلی به مقدار تعیین شده تغییر می دهد.

Volume

این دستور بلاک Sound میزان بلندی صدای پخش شده را نشان می دهد.

 

بلاک Event

این بلاک که شامل پرکاربردترین دستورات اسکرچ می باشد به رنگ نارنجی در قسمت کدها قرارگرفته است. دستورات موجود در بلاک Event برای هر پروژه ای ضروری است و از آنها برای اجرای اسکریپت ها استفاده می شود. حتی دستور اجرای اصلی برنامه یا همان Start نیز در این بلاک قرار دارد.

When Green flag clicked

شاید بتوان گفت این دستور اصلی ترین کار را در اسکرچ انجام می دهد.

با اجرای این دستور و با کلیک روی پرچم سبز رنگی که به نام Go در بالای صفحه قرار دارد تمام دستورات موجود در این قطعه اجرا خواهد شد. برای مثال در شکل زیر با کلیک بر روی پرچم سبز دستورات به ترتیب اجرا می شوند. ابتدا صدای با نام Meow اجرا می شود. سپس پیغام Hello به مدت 2 ثانیه در کنار اسپریت نمایش داده می شود و سپس اسپریت به اندازه 50 پیکسل به سمت جلو حرکت می کند.

When () key pressed

با استفاده از این دستور بلاک Event بسیار جالب می توانید از کلیدهای اصلی موجود در صفحه کلید برای اجرای دستورات خاصی استفاده نمایید. برای مثال شکل زیر نشان می دهد که با فشردن کلید فاصله (Space) اجرای تمام صداها متوقف خواهد شد.

When this sprite clicked

با قرار دادن دستورات در این بلاک این امکان را ایجاد می کنید که با هربار کلیک بر روی اسپریت موردنظر تمام دستورات به ترتیب اجرا گردند.

When backdrop switch to ()

با استفاده از این دستور بلاک Event اجازه می‌دهیم که با تغییر پس زمینه ها دستورات موردنظر اجرا گردند.

شکل زیر نحوه عملکرد این دستور را به خوبی نشان می دهد.

 
When (loudness or timer)>()

برای اجرای یک دستور خاص بلاک Event با برقراری شرط در خصوص loudness که میزان بلندی صدای میکروفن است و Timer که برقراری شرط را بر اساس زمان بندی تعیین می کند، از این گزینه استفاده می نماییم. در مورد loudness و Timer در آینده بیشتر صحبت خواهیم کرد.

Broadcast()

با استفاده از این گزینه می‌توانید یک پیام ایجاد نمایید و فرمان اجرای یک اسکریپت خاص را به وسیله ی این دستور صادر نمایید.

Broadcast () and wait

این گزینه هم مانند گزینه قبل عمل می کند با این تفاوت که هنگامی که از گزینه قبل استفاده می نماییم و دستور اجرای اسکریپت ها را با انتشار یک پیام صادر می کنیم تمام اسکریپت ها هم زمان اجرا می شوند اما در این گزینه ابتدا اسکریپتی اجرا می شود که در بلاک When I receive قرار گرفته است.

When I receive ()

بعد از ایجاد پیام به وسیله گزینه Broadcast توسط این گزینه عمل یا اعمالی را که می‌خواهید با دریافت آن پیام اجرا شوند را به این بلوک اضافه می نمایید.

 

در این مقاله از آموزش اسکرچ با دستورات بلاک های Sound و Event آشنا شدیم.

ادامه :

ارسال پاسخ